KORANG BEST=)

Friday, October 08, 2010

kebahagiaan dan kesedihan dalam cinta..

suatu ketika terdapat sebuah pulau tempat tinggal seluruh perasaan: Kebahagiaan,Kesedihan, Pengetahuan dan masih banyak lagi yang lain, termasuk diantaranya Cinta. Suatu hari diumumkan kepada seluruh perasaan bahwa pulau tersebut tidak lama lagi akan tenggelam,sehingga seluruh perasaan yang ada segera mempersiapkan perahunya untuk pergi.

Cinta ingin terus bertahan hingga detik terakhir. Saat pulau hampir tenggelam barulah Cinta berfikir untuk meminta bantuan.Kekayaan melewati didepannya dengan kapalnya yang megah,Cinta berkata,"Kekayaan bolehkah aku pergi bersamamu ?" Kekayaan menjawab," Tidak boleh, kapalku penuh dengan emas permata,tidak ada lagi ruang yang tinggal."

Cinta memutuskan untuk bertanya kepada Kesombongan yang melewatinya dengan kapalnya yang indah." Kesombongan,tolong selamatkan aku!" "Cintaku sayang, aku tidak dapat membantumu. Kamu basah sekali, nanti merosakkan kapalku yang indah.

Kesedihan kelihatan berlayar di dekat pulau. Cinta pun berteriak,"Kesedihan izinkan aku pergi bersamamu." "Aduh.....Cinta, aku terlalu sedih. Sekarang aku hanya ingin menyendiri, kamu tidak boleh ikut denganku."Setelah beberapa saat,Kebahagiaan tampak di kejauhan, tetapi dia terlalu bahagia sehingga tidak mendengar saat Cintamemanggilnya. Tiba - tiba terdengar suara "Cinta ikutlah denganku."

Muncullah seorang tua dengan kapalnya yang agak tua namun berkesan agung dan anggun berwibawa. Cinta merasa sangat bersyukur, dan terus naik ke kapal. Akibat terlalu gembira kerana selamat dari Pulau Perasaan yang tenggelam, saat mencapai daratan kering, Cinta lupa menanyakan sosok tersebut hingga sosok tua itu hilang menjauh ditelan cakrawala, melanjutkan perjalanannya.

Sedar betapa besar hutang budinya kepada orang tua tersebut,Cinta pun bertanya kepada Pengetahuan, salah satu perasaan yang ditemuinya di pulau itu." Siapakah yang telah menolongku?" " Dia adalah Waktu," jawab Pengetahuan. " Waktu?" tanya Cinta tak percaya" Tapi mengapa Waktu bersedia menolongku ?" Pengetahuan tersenyum bijak dan menjawab ."Kerana hanya Waktu yang dapat memahami betapa besar erti sebuah Cinta ."

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...